UNDERSÖKNING

Vad skulle du säga att du har för utmaningar i ditt jobb?

INNEHÅLL

  1. Utfall från undersökningen gjort våren 2020
  2. Top 3 från undersökningen våren 2020 per befattning (denna uppdelning var ej med i undersökningen 2019)
  3. Utfall från undersökningen gjord sommaren 2019
  4. Totalt utfall av båda ovan undersökningar
  5. Information om själva undersökningarna
  6. Snabb sammanfattning

UTFALL VÅREN 2020

TOP 3 (av 11 frågor)

71%
Vi har för ineffektiva arbetssätt
64%
Jag har för lite tid att hinna tänka/jobba strategiskt i mitt jobb
53%
Det blir diskussioner, frustrationer etc mellan individer/enheter/avd i vår verksamhet

ALLA FRÅGOR I RANGORDNING 2020

%-talen ovan ska läsas som att 71% av respondenterna har angett "Vi har för ineffektiva arbetssätt" som svar. 

 

NÅGRA YTTERLIGARE UTMANINGAR SOM DELATS AV RESPONDENTERNA

  • Veta var beslut tas, otydliga ramar kring hur vi arbetar strategiskt, veta vem som gör vad m.m.
  • Svårt att få förståelse för ett processorienterat ledningssystem i en funktionsorienterad organisation
  • Mycket gratisarbete för att få det att fungera
  • En organisation som vi har vuxit ur och processer som inte är skalbara för den storlek som vi skulle behöva växa till
  • Svårt att hitta kompetenta medarbetare. Höga löner krävs utan prestation. Övertro på sina insatser och kunskaper
  • Öka/minska produktionen av insatser snabbt utan att det egentligen finns förutsättningar
  • Otydliga mål gör otydlig arbete
  • Det är svårt att planera långsiktigt då vi upphandlas av offentliga aktörer under 3-årsperioder samtidigt som det är en outsinlig prispress

UTFALL 2020 - TOP 3 PER BEFATTNING

CHEFER

 

MEDARBETARE

 

VERKSAMHETSUTVECKLARE/ KVALITETSUTVECKLARE

UTFALL SOMMAREN 2019

TOP 3 (av 11 frågor)

65%
Jag har för lite tid att hinna tänka/jobba strategiskt i mitt jobb
53%
Vi har för ineffektiva arbetssätt
53%
Jag behöver ofta göra "brandkårsutryckningar"

ALLA FRÅGOR I RANGORDNING 2019

%-talen ovan ska läsas som att 53% av respondenterna har angett "Vi har för ineffektiva arbetssätt" som svar

 

NÅGRA YTTERLIGARE UTMANINGAR SOM DELATS AV RESPONDENTERNA

  • Saknar rätt förutsättningar för att genomföra förändringar
  • Det är kompetensbrist i ledningen. Förståelse för processer saknas
  • Svårt att hitta balans mellan kreativitet/reflektion och aktion/produktion
  • Vi startar många bra projekt men det genomförs inte p.g.a. något som vi inte får information om. Det stoppas på vägen "högre upp"
  • Problemen som jag upplever i organisationen är alla silos som jobbar i sina egna rör och när det ska ske förbättringar så sker det endast i enskilda verksamheter vilket i sig leder till suboptimeringar. Jag anser att behovet är väldigt stort att tänka mer på totalen och med ett helt annat "helhetstänk" i min och många andra organisationer
  • Den största utmaningen jag har och haft genom åren är: Hur skapar man en högpresterande organisation med stort engagemang?

TOTALT UTFALL FÖR BÅDA TILLFÄLLENA

TOP 3 (av 11 frågor)

65%
Jag har för lite tid att hinna tänka/jobba strategiskt i mitt jobb
62%
Vi har för ineffektiva arbetssätt
52%
Jag behöver ofta göra "brandkårsutryckningar"

ALLA FRÅGOR I RANGORDNING TOTALT

 %-talen ovan ska läsas som att 62% av respondenterna har angett "Vi har för ineffektiva arbetssätt" som svar

INFORMATION OM UNDERSÖKNINGEN

• Undersökningen är hittills genomförd vid två tillfällen - sommaren 2019 och våren 2020
• Utskick har gjorts till min epost-lista med personer som anmält sig till min gratiskurs i processutveckling och/eller som anmält sig till något av mina webinar
• Parallellt har jag gjort inlägg på Linkedin och Facebook med länk till undersökningen
• Undersökningen har innehållit 11 påståenden i kryssruteformat (flerval) och ett fritextfält för att fylla i ytterligare utmaningar man ser
• I båda undersökningarna kryssades fyra påståenden i snitt i per respondent
• I undersökningen våren 2020 har information om befattning tillkommit
• 49 samt 45 svar inkom vid de olika tillfällena, totalt 94 svar


SNABB SAMMANFATTNING

Alla ovan topp-utmaningar visar med all tydlighet på avsaknad av ett fungerande processarbete. Ledare (och även medarbetare) saknar tid att tänka strategiskt/framåtriktat och lägger mycket tid på operativa brandkårsutryckningar eftersom ineffektiva arbetssätt gör att saker och ting t ex hamnar mellan stolarna och frustration devices NEW SEE.jpguppstår mellan medarbetare.

SEE Management erbjuder sex olika typer av kurser i processutveckling - fem onlinekurser och en gratiskurs.

Klicka här om du vill läsa mer om oss och våra kurser.